Atziņas par elektroenerģijas ražotājiem sniegtā valsts atbalsta termiņa ierobežojuma pamatotību OIK ietvaros, tiesiskās paļāvības aizsardzības principa un labas likumdošanas principa aspektiem, kā arī atziņas par MK 10.03.2009. noteikumu Nr.221 53.1 punkta skaitļa un vārda "10 gadus" un MK 02.09.2020. noteikumu Nr. 561 68.punkta skaitļa un vārda "10 gadus" atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 105.pantam tiek vērtētas Satversmes tiesas lietā Nr.2022-06-03.
(Satversmes tiesas spriedums pieejams https://www.satv.tiesa.gov.lv/cases/?case-filter-years=%5B2022%5D&case-filter-status=&case-filter-types=&case-filter-result=&searchtext=2022-06-03).
Īss apstākļu izklāsts:
Komersants kā elektroenerģijas ražotājs un valsts atbalsta saņēmējs obligātā iepirkuma ietvaros vērsās Satversmes tiesā ar iebildumiem pret izmaiņām Noteikumos Nr.221 un Noteikumos Nr.561, ar kurām tika noteikts ierobežots termiņš (10 gadi) elektroenerģijas obligātajam iepirkumam un valsts atbalsta saņemšanai.
Satversmes tiesa atzina, ka apstrīdētajās normās ietvertais personas pamattiesību ierobežojums ir samērīgs un apstrīdētās normas atbilst Satversmes 105. pantam, uzsverot labumu, ko sabiedrība iegūst no apstrīdētajās normās ietvertā ierobežojuma.
Satversmes tiesas secinājumi:
Satversmes tiesa attiecībā uz valsts atbalsta termiņa ierobežojumu (10 gadi) atzinusi, ka pretēji komersanta un lietā piesaistīto ekspertu viedoklim grozījumu izstrādē bija iesaistīti nozares pārstāvji, tādējādi Ministru kabinets nodrošinājis dažādu ieinteresēto personu līdzdalību un viedokļu uzklausīšanu. Satversmes tiesa atzina, ka grozījumi kā pamattiesību ierobežojums ir tiesiski noteikts, pamatojoties uz likumu.
Būtībā apstrīdētajās normās ietvertā pamattiesību ierobežojuma leģitīmais mērķis ir padarīt valsts atbalsta mehānismu efektīvāku, nodrošinot enerģētikas politikas mērķu sasniegšanu, kā arī sabiedrības interesēs novērst atbalsta mehānisma finansēšanai ieviestās obligātā iepirkuma komponentes neierobežotu pieaugumu un līdz ar to arī elektroenerģijas kopējās cenas pieaugumu. Tiesiskajam regulējumam attiecībā uz obligātā iepirkuma sistēmu vajadzētu būt tādam, kurā ņemts vērā apstāklis, ka par obligātā iepirkuma sistēmu maksā visa Latvijas sabiedrība, turklāt ar mērķi aizsargāt sabiedrības labklājību gan tādā veidā, ka tiek samazināta individuālos rēķinos noteiktā maksa, gan tiek stiprināta Latvijas tautsaimniecība. Tāpat šāds ierobežojums ir vērsts uz to, lai, pastāvot konkrētam termiņam – 10 gadi – komersants būtu ieinteresēts paaugstināt savas darbības efektivitāti un turpināt savu komercdarbību arī pēc valsts atbalsta termiņa beigām. Leģitīms mērķis – sabiedrības labklājības aizsardzība.
Attiecībā uz samērīgumu Satversmes tiesa atzīst, ka galapatērētāji sedz obligātā iepirkuma izmaksas, turklāt izmaksu segšanai tiek novirzīti arī valsts budžeta līdzekļi, līdz ar to nerodas šaubas par to, ka obligātā iepirkuma tiesību īstenošanas ierobežošana ar konkrētu termiņu, pēc kura beigām valsts atbalsts vairs netiek piešķirts, ir piemērots līdzeklis. Valsts atbalsts nebūtu jāsniedz tādam komersantam, kurš jau projekta uzsākšanas laikā ir ieinteresēts darboties tirgū tikai tik ilgi, kamēr saņem valsts atbalstu. Ražotājam sava komercdarbība jāorganizē tādā veidā, lai tā turpinātos arī pēc tam, kad valsts atbalsts vairs netiks saņemts. Tādēļ izraudzītais līdzeklis ir piemērots pamattiesību ierobežojuma leģitīmā mērķa sasniegšanai.
Ministru kabinets, nosakot 10 gadu termiņu obligātā iepirkuma tiesību īstenošanai, nav rīkojies patvaļīgi. Proti, 10 gadu termiņš ir atzīts par tādu, kas nepārsniedz iekārtu parasto amortizācijas laiku, savukārt komersanta piedāvātā valsts atbalsta nodrošināšana uz 20 gadiem nav ekonomiski pamatota. Proti, piedāvātās alternatīvas ir saistītas ar termiņa pagarinājumu, kas jebkurā gadījumā prasītu finanšu līdzekļus gan no valsts, gan no sabiedrības.
Ministru kabinets, ierobežojot atbalsta ilgumu ar 10 gadiem, ir centies aizsargāt elektroenerģijas galapatērētāju un visas sabiedrības intereses, savukārt tiesiskās paļāvības aizsardzības princips pieļauj valsts iespēju grozīt pastāvošo tiesisko regulējumu, un komersantam nav pamata tiesiski paļauties uz to, ka tiks ilgstoši un nemainīgi tiks saglabāta pašreizējā situācija, proti, šāda paļaušanās nav aizsardzības vērta. Turklāt noskaidrots, ka līgumos, kurus komersants noslēdzis ar Elektroenerģijas publisko tirgotāju, bija norādīta normatīvo aktu grozījumu iespējamā ietekme uz jau noslēgtiem līgumiem. Tādēļ, ņemot vērā kopējo pārejas perioda ilgumu, nav pārkāpts tiesiskās paļāvības aizsardzības princips.
Par komersanta argumentu, ka ražotājiem, kuri piedalījās obligātajā iepirkumā saskaņā ar Noteikumu Nr.262 prasībām, bijis noteikts ilgāks jeb 20 gadus ilgs obligātā iepirkuma termiņš, Satversmes tiesa norāda, ka Latvijā obligātā iepirkuma sistēma ir veidota tā, ka jau sākotnēji paredzēja atšķirīgus kritērijus un kārtību (atbalsta apmērā, ilguma) valsts atbalsta saņemšanai elektroenerģijas ražošanai koģenerācijā vai elektroenerģijas ražošanai no atjaunīgajiem energoresursiem (Noteikumi Nr.262, Noteikumi Nr.560). Proti, saskaņā ar Elektroenerģijas tirgus likuma 31.pantu ražotāji jau sākotnēji varēja pielāgot savu uzņēmējdarbību un izvēlēties vienu no atbalsta mehānismiem.
Satversmes tiesa norāda, ka valsts atbalsts nav instruments, ar kura palīdzību komersants atbalsta saņemšanas laikā varētu iesaistīties beztermiņa, bezriska un garantētas peļņas komercdarbībā. Proti, valsts atbalsta instruments nevar tikt izstrādāts un ieviests ar nodomu garantēt atbalsta saņēmējam, ka saņēmējs noteiktā laika periodā gūs peļņu paša iecerētā apmērā un ka tā komercdarbība nebūs pakļauta riskiem, neciešot zaudējumus. Valsts atbalsta pieejamība atkarīga gan no ražotāja rīcības, gan politiskajiem lēmumiem, gan citiem apstākļiem, tostarp Eiropas Savienības tiesiskā ietvara, līdz ar to ražotāja paļaušanās uz nemainīgu vai nezināmi ilgi stabilu finanšu plūsmu nav aizsardzības vērta.
Ar apstrīdētajām normām sabiedrības interesēs novērsts obligātā iepirkuma komponentes neierobežots pieaugums un tādējādi nodrošināts tas, ka elektroenerģijas galalietotāji saņem elektroenerģiju par pamatotām cenām. Līdz ar to apstrīdētajās normās ietvertais pamattiesību ierobežojums ir piemērots tā leģitīmā mērķa sasniegšanai.
Satversmes tiesa secina, ka labums, ko sabiedrība iegūst no apstrīdētajās normās ietvertā ierobežojuma, ir lielāks par personas tiesībām un likumiskajām interesēm nodarīto kaitējumu, līdz ar to atzīts, ka apstrīdētajā normā ietvertais personas pamattiesību ierobežojums ir samērīgs un apstrīdētās normas atbilst Satversmes 105.pantam.