Jā, ja  nerezidentam ir piešķirts personas kods Fizisko personu informācijas sistēmā un ALDIS ir saņēmis aizsargātā lietotāja informāciju no datu reģistriem.

Portālā www.latvija.lv atrod e-pakalpojumu "Aizsargātā lietotāja statusa noteikšana" un autentificējas pakalpojuma uzsākšanai.

Datu sadaļā “Statuss” jāspiež poga “Atteikties” un tiks atvērta ekrānforma “Statusa rediģēšana”; laukā “Atteikšanās iemesls” jānorāda iemesls par atteikšanos no pakalpojuma.  Lai pabeigtu darbību, spiež pogu “Atteikties”;  sekojošā paziņojumā ar atkārtotu jautājumu par veikto darbību jāspiež poga “Atteikties”. Atveroties sākuma ekrānformai laukā “Aizsargātā lietotāja statuss” jābūt šādām izmaiņām: “Esat atteicies”.

Lai atceltu veiktās izmaiņas, e-pakalpojumā nospiediet pogu “Atjaunot” vai arī sazinieties ar Būvniecības valsts  kontroles biroju!”.

Ja persona iepriekš ir atteikusies no aizsargātā lietotāja statusa, bet tā atbilst kaut vienai no atbalsta kategorijām un vēlas to atjaunot, tad personai (aizsargātajam lietotājam) ir jāiesniedz rakstisks iesniegums Būvniecības valsts kontroles birojam ar lūgumu atjaunot aizsargātā lietotāja statusu, vai arī var izpildīt e-pakalpojumu "Aizsargātā lietotāja statusa noteikšana", tajā nospiežot pogu “Atjaunot”.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 1.jūnija noteikumu Nr.345 “Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi” 37. apakšpunktu ALDIS informācijas sistēmā uzkrātos personas datus par aizsargātajiem lietotājiem glabā 18 mēnešus un pēc tam tos dzēš.

Datu apmaiņa notiek reizi mēnesī, kas nozīmē, ka aizsargātā lietotāja statuss tiek noteikts ik mēnesi. Svarīgi, ka aizsargātā lietotāja atbilstību piemēro, balstoties uz datu pārziņu iesūtītajiem datiem, uzskatot tos par aktuālajiem uz datu nodošanas brīdi.

Tirgotājs no ALDIS saņem informāciju saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 1.jūnija noteikumu Nr.345 “Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi”  34.2. apakšpunktu. Tirgotājam tiek sniegta informācija par aizsargātajiem lietotājiem, kuriem tirgotājs sniedz pakalpojumu, nosūtot datus: līguma numurs; personas kods; maksājuma samazinājums, euro; vārds uzvārds; trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības (personas) pakalpojuma saņemšanas adrese.

Lai noteiktu aizsargātā lietotāja statusu, Būvniecības valsts kontroles biroja sistēma ALDIS saņem datus no šādiem datu pārziņu reģistriem:

  • pašvaldībām (SOPA reģistra), lai identificētu trūcīgās un maznodrošinātās personas;
  • Pilsonības un migrācijas lietu departamenta Fizisko personu reģistra, lai identificētu pakalpojuma saņēmējus daudzbērnu ģimenēs;
  • Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas Invaliditātes informācijas sistēmas, lai identificētu Pakalpojuma saņēmējus ģimenēs ar bērniem ar invaliditāti un personas ar I invaliditātes grupu vai to aizgādņiem.
  • Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācijas, lai identificētu aizsargātos lietotājus, kuri reģistrēti Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistrā kā parādnieki.

Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumu Nr.345, pieņemti 01.06.2021., ‘Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi‘ 25.punktu, maksājuma samazinājuma aprēķinu veic valsts informācijas sistēma, kuras pārzinis ir Būvniecības valsts kontroles birojs. Informācijas sistēma pārbauda personas atbilstību aizsargātā lietotāja statusam atbilstoši no datu pārziņu reģistriem nodotajai informācijai.

Ja aizsargātais lietotājs nomaina elektroenerģijas tirgotāju, pie iepriekšējā tirgotāja izveidotais maksājuma samazinājuma uzkrājums uz citu tirgotāju rēķiniem netiek attiecināts. Uzkrājumu var precizēt pie sava elektroenerģijas tirgotāja.

Ja pie elektroenerģijas tirgotāja ir izveidojies uzkrājums un līdz kalendārā gada beigām vai elektroenerģijas tirgotāja maiņai tas netiek pilnībā izmantots, tad kalendārā gada beigās uzkrājums dzēšas (anulējas) un to vairs nevar izmantot. Anulētie uzkrājumi tiek ieskaitīti atpakaļ Valsts budžetā.

Maksājuma samazinājuma uzkrājumu izmanto ar sekojošiem nosacījumiem: ne ilgāk kā līdz kalendāra gada beigām vai pakalpojuma sniedzēja maiņai.  Ja viena pakalpojuma sniedzēja ietvaros tiek mainīti līgumi, uzkrājums saglabājas.

Maksājuma samazinājuma uzkrājumu izmanto ar sekojošiem nosacījumiem: ne ilgāk kā līdz kalendāra gada beigām vai pakalpojuma sniedzēja maiņai.  Ja viena pakalpojuma sniedzēja ietvaros tiek mainīti līgumi, uzkrājums saglabājas.

Piemērs:

  • aizsargātajam lietotājam attiecināmais mēneša maksājuma samazinājums elektroenerģijas pakalpojumam ir 10 EUR;
  • persona iegādājas elektroenerģijas pakalpojumu no elektroenerģijas tirgotāja ‘AB’;
  • tirgotājs ‘AB’ sastāda rēķinu par mēnesi; pilna summa par elektroenerģijas pakalpojumu ir 8 EUR. No pilnās pakalpojuma summas tiek aprēķināts pievienotās vērtības nodoklis (PVN), kas piemērā sastāda 1,68 EUR*;
  • tirgotājs rēķinā par elektroenerģijas pakalpojumu piemēro 8 EUR maksājuma samazinājumu, tātad, sedzot elektroenerģijas pakalpojumu pilnībā no maksājuma samazinājuma pieejamās summas;
  • personai jāveic apmaksa par elektroenerģijas pakalpojumam aprēķināto PVN summu, šeit 1,68 EUR.

Tātad mēneša maksājuma samazinājuma neizmantotā daļa ir 2 EUR (uzkrājums). Ja aizsargātajam lietotājam nākamajā mēnesī ir atbilstība aizsargātā lietotāja statusam, tad nākamajā kalendārajā mēnesī rēķinam tiek piemērots uzkrājums no iepriekšējā mēneša, kas piemērā sastāda 2 EUR, kā arī aktuālā mēneša maksājuma samazinājums 10 EUR, kopā sastādot elektroenerģijas pakalpojuma maksājuma samazinājumam pieejamo summu 12 EUR tirgotāja ‘AB’ mēneša elektroenerģijas pakalpojuma rēķinam.

* Pievienotās vērtības nodoklis tiek aprēķināts no elektroenerģijas pakalpojuma pilnas summas.

Maksājuma samazinājums nedrīkst pilnībā vai daļēji segt aizsargātā lietotāja parādsaistības pret tirgotāju.

Ja uz aizsargāto lietotāju attiecinātais maksājuma samazinājums pārsniedz mēneša rēķina summu par elektroenerģiju, sistēmas pakalpojumiem un obligātā iepirkuma komponenti (turpmāk - elektroenerģijas pakalpojums), neizmantotā maksājuma samazinājuma daļa veido maksājuma samazinājuma uzkrājumu (turpmāk - uzkrājums), kuru pakalpojuma sniedzējs (t.i., elektroenerģijas tirgotājs) var  izmantot aizsargātā lietotāja nākamā/-o kalendārā mēneša elektroenerģijas pakalpojuma maksas segšanai.

Aizsargātajam lietotājam maksājuma samazinājumu piemēro par pilnu kalendāra mēnesi, neatkarīgi no elektroenerģijas tirdzniecības līguma noslēgšanas datuma.

Ja līgums ar elektroenerģijas tirgotāju ir noslēgts līdz mēneša 5.datumam, līdz notiek datu nodošana aizsargātā lietotāja datu informācijas sistēmai, maksājuma samazinājums tiks piemērots par šo norēķinu periodu. Ja līgums tiek noslēgts pēc 5.datuma, tad maksājuma samazinājumu uz līgumu attiecinās, sākot no nākamā norēķinu perioda 1.datuma. Ja vienlaicīgi par Jums tiek saņemta informācija par elektroenerģijas līgumiem no vairākiem elektroenerģijas tirgotājiem, bez norādes, uz kuru elektroenerģijas līgumu attiecināt maksājuma samazinājumu, tad maksājuma samazinājums tiks attiecināts uz to līgumu, uz kuru bija attiecināts iepriekšējā norēķinu periodā.

Izmantojot e-pakalpojumu "Aizsargātā lietotāja statusa noteikšana" portālā www.latvija.lv, jāpārliecinās, ka:

  1. ir piešķirts aizsargātā lietotāja statuss,
  2. ir piesaistīts līguma numurs, uz kuru attiecināt maksājuma samazinājumu,
  3. piesaistītā līguma numurs ir tas, uz kuru vēlaties attiecināt maksājuma samazinājumu.

Ja e-pakalpojumā norādīts, ka atbilstošajā norēķinu periodā ir piešķirts aizsargātā lietotāja statuss, tad jāpārliecinās, ka piesaistītā līguma numurs ir tas, uz kuru vēlaties attiecināt maksājuma samazinājumu.

Ja maksājuma samazinājums ir attiecināts uz citu saistīto personu (piemēram, otru vecāku), tad e-pakalpojumā tiks attēlota informācija par maksājuma samazinājuma attiecināšanu uz saistīto personu un parādīts daļējs saistītās personas elektroenerģijas līguma numurs.

Ja norādītais līguma numurs nav tas, uz kuru vēlaties attiecināt maksājuma samazinājumu,  ir  jānorāda vajadzīgais līguma numurs (šobrīd iespējams elektroenerģijas tirgotāju A/S “Latvenergo” (Elektrum), kā arī SIA “Tet” un SIA “ENEFIT” līgumiem). Norādīt var uz sava vārda noslēgtu elektroenerģijas līgumu vai līgumu, kuram esat pieteicies kā apakšlietotājs pie elektroenerģijas tirgotāja: to dara, nospiežot pogu ‘Labot’ un nākamajā ekrānformā ievadot vajadzīgo līguma numuru un elektroenerģijas pakalpojuma sniedzēju. 

Uz mainīto līgumu attiecināmais maksājuma samazinājums tiks piemērots nākamajā norēķinu periodā (no nākamā mēneša 1.datuma, saskaņā ar elektroenerģijas tirgotāja līguma nosacījumiem).

Ja e-pakalpojumā līguma numurs, ieskaitot saistītas personas elektroenerģijas līgumu, nav norādīts, un Jums ir pamats saņemt aizsargātā lietotāja pakalpojumu, tad:

  1. Ja izmantojat cita elektroenerģijas pakalpojuma sniedzēja pakalpojumus, nevis A/S “Latvenergo” (Elektrum), SIA “Tet” vai SIA “ENEFIT”, tad šobrīd aizsargātā lietotāja pakalpojums nav pieejams, kamēr elektroenerģijas pakalpojuma sniedzējs nav izveidojis datu apmaiņu ar Būvniecības valsts kontroles biroju. 
  2. Ja izmantojat A/S “Latvenergo” (Elektrum), SIA “Tet” vai SIA “ENEFIT” elektroenerģijas pakalpojumu un: 
    2.1.neesat galalietotājs un atbilstat daudzbērnu ģimenes,  personas, kuras aprūpē ir bērns ar invaliditāti vai personas ar I invaliditātes grupu vai tās aizgādņa kategorijai, tad jāvēršas pie elektroenerģijas pakalpojuma sniedzēja, lai norādītu sevi kā līguma apakšlietotāju (vairāk informācijas sadaļā ‘Par apakšlietotāju (aizsargāto lietotāju)’.
    2.2.neesat galalietotājs un ir piešķirta trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības (personas) kategorija, tad jāvēršas pašvaldībā un jāprecizē elektroenerģijas līguma numurs, uz kuru jāattiecina maksājuma samazinājums.

Ja Jums e-pakalpojums nav pieejams, bet vēlaties mainīt līguma numuru, uz kuru attiecināt savu aizsargātā lietotāja maksājuma samazinājumu, Jums jāvēršas ar rakstisku iesniegumu BVKB vai pie sava elektroenerģijas pakalpojuma sniedzēja. Izņēmums ir  mazturīgas/trūcīgas mājsaimniecības, kuras ar šo prasību vēršas pašvaldības sociālajā dienestā.

Ja aizsargātā lietotāja statuss nav piešķirts, bet uzskatāt, ka tas Jums pienākas, tad rakstiski jāiesniedz pieprasījums Būvniecības valsts kontroles birojam vai atbilstošajam datu reģistra pārzinim. Ja tā ir informācijas sistēmas vai datu reģistra kļūda, BVKB attiecina un pakalpojuma sniedzējs piemēro trūkstošo maksājuma samazinājumu aktuālajā norēķinu perioda (kalendāra mēneša) elektroenerģijas rēķinā par periodu, kas nepārsniedz divus iepriekšējos norēķinu periodus (kalendāra mēnešus) viena un tā paša kalendāra gada laikā.